Загальні методичні рекомендації щодо вивчення типів
присудків у середній школі
Синтаксис відіграє важливу роль у формуванні комунікативних умінь та
навичок учнів. Засобами синтаксису формується мовна особистість, розвиваються
інтелектуальні, духовні, естетичні якості.
Знання з синтаксису закладаються початковою школою, розширюються у 5 класі.
Систематичне навчання цього розділу граматики здійснюється з 7-го класу, а
поглиблене вивчення починається з 8-го класу.
При вивченні простого речення треба брати до уваги, що воно передає
відносно просту думку, ускладнення і поширення якої може відбуватися за рахунок
однорідних членів речення, відокремлень. Засобами інтонації передається емоційність
висловлювання. За допомогою логічного наголосу та порядку слів підвищується
точність і виразність мовлення.
Зміст уроків синтаксису, як правило, підказує форми його проведення.
Доцільними є уроки за єдиною темою висловлювання, до яких добирається тематично
об’єднаний дидактичний матеріал з певними особливостями на синтаксичному рівні.
Вивчення синтаксису має здійснюватися на семантичній основі, із врахуванням
єдності значення і форми, функцій мовних одиниць у реченні, взаємодії різних
засобів мови у мовленнєвій практиці її носіїв. Урахування цього допомагає
учителю знайти шляхи до подолання складних синтаксичних питань, зокрема
розмежування типів присудків, визначення меж членів речення.
Ефективним засобом перетворення знань у переконання може стати урок-диспут,
який вимагає ретельної підготовки (Які ви знаєте класифікації присудків? Яка з
них є найдосконалішою? Що ви знаєте про складені речення, ускладнені ще одним
елементом тощо).
|